Кибер хигиена като част от киберсигурността е изключително важна, тъй като в днешно време споделяме доста информация за нас самите, трябва да сме изключително внимателни в информацията, която споделяме, за да не се окаже, че тя е използвана срещу нас за користни цели. Това сподели Кирил Григоров – управител на Cyberone, експерт по киберсигурност и член на управителния съвет на Българската асоциация по киберсигурност в интервю по Българското национално радио.
Хората вече са се научили да разпознават спама, тъй като не е нещо ново в днешно време. Спам писма и фишинг имейли се получават вече от доста години и хората ги приемат с насмешка, като примера с нигерийския принц. Истината обаче е, че когато са добре таргетирани, тези атаки носят и вреди за потребителите, като примерите за това са много. Това, което можем да направим като потребители, е да защитаваме своята лична информация, както и да не я споделяме, тъй като това позволява този спам да бъде таргетиран към нас. По този начин става много по-опасен. От един елементарен профил в социалните мрежи може да бъде добита информация за рождения ни ден, за това къде ходим, с кого общуваме, информация за близките ни, имена, празници, какво е потребителското ни поведение. Тази информация може да бъде събрана, така че след това можем да бъдем таргетирани. Под повърхността на тази на пръв поглед нахвърляна информация, стои доста голям обем от аналитични данни. Трябва да се знае, че големите маркетингови агенции събират тази информация, за да ни таргетират с рекламни съобщения като потребители. Това в над 90% от случаите се прави с маркетингови цели, за да ни продават определени стоки. Трябва да се има предвид, че ние самите се съгласяваме да предоставяме данните си – дали когато инсталираме приложение на телефон, или искаме да достъпим някаква информация. Често от платформите се появява съобщение за съгласие спрямо всички, заложени там условия. Голяма част са за съгласие нашите данни да бъдат споделяни и разпространявани, а след това – да бъдем таргетирани. Събирането на данни, споделянето им и препродаването им, по този начин прави тази практика законна. От друга страна тази информация се продава на черно в даркуеб форумите, където се търгуват данни незаконно. Затова, по отношение на собствената си сигурност, трябва да се следват няколко прости правила: да не инсталираме приложения, които не ни трябват, а за тези, които ни трябват – да обновяваме до последната им версия, защото така те ще отговарят на всички стандарти за сигурност. Неизползваните приложения следва да трием, тъй като оттам идват и най-честите пробиви в сигурността. Винаги трябва да се четат внимателно съобщенията за даване на съгласие, защото в тях можем да избираме с опция колко информация да предоставяме. Наблюдаваме и голяма вълна от телефонен спам, в който вече се включва и изкуствения интелект. Информацията, чрез която се стига до телефона е изтекла по подобен път, какъвто бе описан преди малко. При получаване на странно телефонно обаждане, задължително трябва да питаме откъде са се сдобили с нашия телефон и дали обаждащият се знае, че това, което прави, е незаконно. Това прекратява разговора на момента и изваждане на контакта ни от списъка, събран от черния пазар. Дали ние ще надвием изкуствения интелект, или той ще бъде на крачка пред нас за подобен спам, зависи от нашата киберхигиена. Това не прави изкуствения интелект наш враг и не го класифицира като нещо лошо. Той е просто един инструмент и ако попадне в лоши ръце, ще се използва за атаки, спам и таргетиране. Това, което ние можем да направим за себе си, е да се самообучаваме и да бъдем в крак с тенденциите, за да разпознаваме подобни обаждания. Това автоматично ги прави неефективни.
Кибер хигиената не е еднократно действие, а навик. Колкото по-добре защитаваме личните си данни, толкова по-трудно ще бъдем таргетирани от измамници и недоброжелатели.
Можете да се свържете с нас по всяко време. Ще отговорим на всички ваши запитвания в рамките на 24 часа за работните дни. Ще се радваме да отговорим на вашите въпроси. Как да ни намерите, може да видите тук.